måndag 28 april 2008

Filmtajm!!

Idag har jag börjat filma barnens grupparbeten, spännande!!
I torsdags hade vi en heldag med bondgårdsdjuren i klassrummet. Det var fem grupper som fick var sitt djur att arbeta med. De hade några fasta punkter de skulle ta reda på, som t.ex mamma, pappa, barn, var bor ert djur, vad kan man få av ert djur + lite till. Sedan fick de med vår hjälp söka information på nätet. Det blev många sökningar på världens största ko, gris osv. De sökte också bilder på "kändisdjur" som bl.a. Mamma Mu, Lambi, Fantastiska Wilbur, Nasse m.fl. Självklart hade de böcker att läsa i också! Det ena förtar inte det andra, eller hur...?
Det var jättekul att se dem arbeta ihop och det fungerade riktigt bra.

Idag var det alltså dags att börja filma! Det var kul att se hur olika de reagerade på att stå framför kameran. Det var inte bara en kamera utan två! Jag filmade med webkameran och min fritids, Karin, filmade mig när jag filmade eleverna. Inger vill ha det för att visa våra kollegor hur vi har jobbat med datorn tillsammans med barnen. Ögonen vandrade från den ena kameran till den andra.

Kons mule fick heta male och kons fötter, ben och tår fick heta kalv, ja ibland så var det svårt att läsa vad där stod. En del var rena naturbegåvningar medan andra till en början hade svårt att få fram ett ord men alla lyckades till sist och det lyste i deras ögon när de såg sig själva på skärmen.
Jag avslutar imorgon och får nog göra om en eller två filmer från idag. Mina händer och hår viftade ju förbi ibland så det får jag redigera bort!

Det var svårt att få ett bra ljud så vi använde oss av mina hörlurar med mic. Då blev det lite som en nyhetssändning och det tyckte de var kul.
Ni ska få se några av filmerna på avslutningen men hela klassen ska få se alla gruppers filmer som en slags redovisning av temat.
E-smart kursen har verkligen fått mig att använda mig av datorn i undervisningen men jag är fortfarande avundsjuk på er som har en kanon i klassrummet.
Det vill jag också ha.....!!!
Jag har lagt in lite bilder på bloggen men på klassens blogg har jag inte lyckats få in några bilder än, men jag fortsätter testa.

Under mina utvecklingssamtal har jag suttit med datorn och skrivit in IUP:n under samtalets gång och det har verkligen undrlättat arbetet och minskat tiden för efterarbete. Först trodde jag att de skulle störa samtalet men det gjorde det inte, förutom när inte uppkopplingen fungerade som det skulle, då fick man ta till penna och papper istället. Det fungerar alltid!!

Vi hörs och syns!!
Eva

Inga kommentarer: