tisdag 15 april 2008

Höns, kor och får!

Nu är vi i full gång med vårt bondgårdsarbete. Katta och jag tar hjälp av varandra och använder varandras ideér. Det är kul att ha någon att bolla tankarna med. Det blev aldrig någon Världen i klassrummetkurs. Vi har en del sjukdomar i familjen som den mesta energin läggs på och nu är det "prio" ett.
Det kommer kanske en chans till hösten igen, vi får hoppas det!

Har tänkt att barnen ska få arbeta i grupp med var sitt bondgårdsdjur. Alla får göra uppgifter om alla djur men de ska sedan om få ta reda på saker de själva vill veta om djuren. Några frågor som uppkommit är världens största ko, minsta häst osv. Jag har tänkt att ta en heldag då vi, Karin (min superbra friatidspersonal) och jag, ska hjälpa barnen att söka information både på nätet och i böcker. Grupperna ska på ett stort papper skriva och rita om sitt djur. Tanken är att jag sedan ska filma dem när de berättar om sitt djur och visar vad de ritat och skrivit. Därefter blir det film som redovisningsform för övriga klassen, så är i alla fall tanken just nu.

Vi får se hur det blir... Eva

2 kommentarer:

jadijadi sa...

Hej Eva,
Klokt och bra av dig att ta familjen som prio 1. Vi måste våga ta det beslutet oftare och inte försöka klona oss hela tiden! :-))

Jag har en idé (om du samtycker förstås..?)

Jo, jag tänkte att du kan väl som jag starta ett skypekonto (kostar inget) då kan vi koppla upp oss till varandra och sända direkt från klassrum till klassrum. Kanske kan vi delge varandra ngt online. Ex veckans fråga eller Veckans uppdrag (ma/sv..)
Ett barn frågar och så får man en vecka på sig att ta reda på det. Vi kan lotta om vem som ska fråga och alla kan ju alltid få svara Svaren kan ju bli häftiga beroende på frågan såklart. Då medans vi pratar med varandra så har vi förstås webkameran på!

Det skulle vara superkul att hitta på ngt med dig och din klass....

Hör gärna av dig ang min idé. Den kanske kan utevcklas till ngt kul och stort och fram för allt mkt utvecklande!

Övriga förslag är naturligtvis alltid välkomna de också!

Tjingeling//Jeanette

jadijadi sa...

Ups, nu kom jag på att du var ju med på kursen SKYPE och WEb...Visst???!!! Eller??!!!

Ja, jag är som sagt helt slut nu och så har jag fyra samtal till imorgon.....

Ber om ursäkt för min glömska.

//Jeanette (dödstrött!!)