onsdag 2 april 2008

Tillbaka i vardagen!

Nu är det full rulle igen och arbetet med bondgården har dragit igång. Vi inledde med att se två filmsnuttar från svt, "Livet på landet", som var riktigt bra. Jag hade förberett en tankekarta på datorn där vi fyllde i vad barnen kunde om bondgårdsdjuren, och det var rätt mycket. Vid arbetets slut ska de få fylla i det de inte kunde nu, hoppas jag i alla fall!!
Sedan var vi inne på Arla Minior och kollade runt på "bondgården" och det rekommenderar jag verkligen. Barnen tyckte det var jättekul. Nu är jag rätt snabb på att koppla upp kanonen men igår fungerade inte uppkopplingen mot internet och då blir man såååå......irriterad!
Vi hade besök av tre elever från femman som fick hänga med på vår "bondgårdsresa". Mina elever fick glänsa lite när det kunde berätta att grisens barn hette kulting!! Femmorna kom inte på det och hade berättat för sin lärare att det var så pinsamt att ettorna kunde det och inte de.
Imorgon är det dags för både webbkamerakurs och Power point. Det blir mycket nytt på en dag men det ska bli kul. Hoppas att jag får träffa några av er kursare där!!

Vi ses!

1 kommentar:

Inger Lison sa...

Härligt Eva att ni har kommit igång med projekt bondgården.
Det är så kul att läsa om hur ni använder er av nya pedagogiska möjligheter som projektor för att få den där totala upplevelsen. Beklagar att inte tekniken fungerar som den ska men det hör till precis som när färgen tar slut i alla whiteboardpennor samtidigt. Ett hett tips- Starta en wikis till eleverna där de kan få olika uppgifter att lösa eller olika djur att rita och berätta om.
Tiia gärna på hur Sandra arbetar med sina elever och ett hyreshus på
http://villamimmi.wikispaces.com/ och hur Per på Igelboda jobbar med 3:or om världens länder och världens djur på http://letsbuildsomething.wikispaces.com/
Lycka till
Inger